Eerste maand Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Clark - WaarBenJij.nu Eerste maand Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Clark - WaarBenJij.nu

Eerste maand Australië

05 December 2013 | Australië, Melbourne

Liggend op het strand schrijf ik dit verhaaltje voor alle thuisblijvers in het koude Nederland, zal jullie verder niet jaloers maken. Inmiddels ben ik alweer 4 weken in Australië. Alhoewel het soms lijkt of ik in Duitsland ben, niet normaal hoeveel Duitse backpackers en Duits gebrabbel in de openbare ruimtes en wandelgangen, zucht!.

Ik reis samen met Bald, een maat die ik heb leren kennen op hogeschool Rotterdam. Toen ik lande in Melbourne zat hij er al een weekje. Het weer was slecht, heb lange tijd met 2 vesten over elkaar en een spijkerbroek aan rondgelopen.. Niks zwembroek, zonnebril en teenslippers.. Had ik ff niet op gerekend. Bald had in zijn eerste week al een beetje rondgekeken voor een auto. De tweede dag voor mij zijn wij meteen gaan kijken bij een mazda 323 die hij op internet had gevonden. Een jonge gozer verkocht deze auto, zag er allemaal wel oké uit voor de prijs. Het voordeel hier is wel dat als je een 2ehands auto koopt er een roadworthy bijzit en je daaraan kan zien in wat voor staat de auto verkeerd( soort apk maar dan uitgebreider). Afgesproken dat wij de dag erna terug zouden komen, zo gezegd zo gedaan en de dag erna die auto gekocht voor 1600aus$. Was inderdaad enig risico wat we namen maar dat heb je altijd bij oudere tweedehandsjes. Dag erna beetje papier werk zoals verzekering en registratie geregeld en toen konden wij beginnen aan de trip. Wij wilde weg uit Melbourne het was hier namelijk nou niet zo geweldig, mede door het weer wat t allemaal beetje grauw en ongezellig maakte ( net als Rotterdam! Haha).
Eerste stop was Ballarat een plaatsje ten NW van Melbourne, de auto heeft ons er veilig gebracht en reed prima. Kwamen in een hostel aan voor zover je het zo kon noemen.. Een oude kleutercampus waar je moest bukken om onder de douchekop te kunnen staan en je benen 2 meter uit bed staken, ik dacht waar ben ik aan begonnen. Dag erna meteen ander hostel geboekt in Ballarat. Was inmiddels weekend en wilden dus wel even vieren dat wij nu in Australië waren. Avondje gaan stappen in een locale sportbar en discotheek. Voor ons zou een Australische gast niet opvallen tussen allemaal Nederlanders in een discotheek maar wij hier dus wel. Wel leuk want heel veel mensen die je aanspreken om te vragen waar je vandaan komt dus zo al met veel Australiërs gesproken. Na dit avondje stappen een hoop gelachen en er toch ook achter gekomen dat het hier ook niet getolereerd wordt wanneer je even snel klein plasje tegen een boom aandoet.. Daar kwam meneer agent om de hoek, ik zag de dollars al uit m'n portemonnee vliegen. Tegen oom agent gezegd dat ik wist dat t niet mocht en verder bij alles wat hij zei gezegd I don't understand you, het hielp gelukkig en met een grote zucht reed hij weer verder.

Volgende dag doorgereden naar Halls Gap waar wij Grampians National Park hebben bezichtigd in 2 dagen. Een gebergte met veel watervallen en mooie uitkijkpunten en jawel de eerste kangaroe gezien.
Na deze 2 dagen onze reis vervolgd naar Warrnambool dus van het noorden weer helemaal naar het zuiden gereden om bij de kust te komen. Deze plek moesten wij aandoen om onze pinpassen op te halen bij de plaatselijke Commonwealthbank. Deze hadden wij aangevraagd in Melbourne maar geen zin om op te wachten dus gevraagd of zij deze door konden sturen naar een vestiging op onze route.
Vervolgens stond Great Ocean Road op onze planning, een must see voor elke bezoeker van Australia. Inderdaad geweldig om te zien hoe ontzettend grote rotsformaties midden in zee staan en gevormd zijn door de golven. Helaas was het weer nog steeds dramatisch dus was op sommige punten het uitzicht minimaal maar de mooiste punten hebben wij goed kunnen zien gelukkig.

Na 2 weken rond te hebben gereisd kwamen we toch wel vaak in hostels aan waar of helemaal niemand was of er mensen aanwezig waren die zelf niet wisten dat ze er waren. Na een beetje rondvragen aan de hostelmanagers kwamen we erachter dat door het slechte weer tussen Melbourne en Sydney heel weinig mensen(backpackers) zijn of het voornamelijk mensen zijn die alleen maar werken en dus niet veel uitvoeren als ze in het hostel zijn.

Toen zijn wij toch is gaan kijken om zo snel mogelijk noordelijker te gaan langs de eastcoast. Hier schijnt het meer te bruisen. In de derde week dus veel gereden en als hoogtepunt Philips Island bezocht, waar je mini pinguïns kan bekijken die begin van de avond de zee uit het land op komen lopen. Het meest zuidelijke punt van Australië ook nog bezocht, Wilsons Promontory National Park. Een paradijsje zoals je op postkaarten ziet, parel witte stranden en lichtgroen zeewater. Gelukkig mooi weer dus maximaal een paar uur genoten op die locatie.

Bij het plaatsje Lake Entrance nog een tussenstop gemaakt op onze trip naar het noorden toe. Hier kwamen we opeens twee leuke duitse gasten tegen. Met hen een dagje op strand gevoetbald en 's avonds lekker gebbqt. In dit hostel woonde een verdwaalde Italiaan die daar al 33 jaar woonde. Zo gek als een deur en zwaar alcoholist. Elke dag stapte die op zijn fiets en reed hij slingerend het terrein af om naar de supermarkt te gaan en een 24pack bier te halen, eind van de middag / avond was die zo van de kaart dat hij vanaf zijn veranda voor zijn kamer een concert gaf, blerrend door een microfoon die op niks was aangesloten.. Samen met de duitsers dus een avond flink gelachen. Uiteindelijk wel goede contacten met de Duitsers aan overgehouden en afgesproken om in Sydney met hen NYE te vieren.

Dag erna weer in de auto gesprongen en verder gereden. Ondertussen wel een aantal overnachtingen gemaakt maar om het niet te langdradig te maken ga ik verder naar de plaats Blue Mountains ten westen van Sydney. Een groot bergachtig gebied. Je kon hier verschillende routes lopen. Wij hebben een route gelopen met 900 traptreden en allemaal onverharde paden langs een berg. Na een tijdje bizar steilen mini traptreden en grindpaadjes te hebben gelopen kwamen we erachter dat iedereen op bergschoenen liep, terwijl wij inmiddels de air al uit onze nikies hadden gelopen.. Mocht de pret niet drukken tot dat we beneden kwamen, wij wisten dat je met de gondel weer omhoog moest maar niet dat dat 20aus$ de man kosten:( dusja dan was de andere optie weer met de trap omhoog. We hebben t overleeft en t compenseert de 4 weken geen bezoek meer aan de sportschool. Vervolgens die middag een waterval bezocht ook weer via een fantastische route over rotsblokken klimmen enz.. uiteindelijk wel aangekomen bij een waterval die rechtstreeks uit de bergen kwam, frisse duik genomen in het water van rond het vriespunt. Dag erna hadden wij kuiten als ballonen van het offroad lopen.
Na de Blue Mountains verder door gegaan naar het noorden langs de kust.. Intussen ook meerdere stops gemaakt en ook goed weer. Zitten momenteel in het plaatsje Yamba. Van twee Duitse meisjes gehoord dat het daar fantastisch zou zijn. Wij kwamen de eerste avond aan en het was meteen feest zo erg feest dat we beetje waren vergeten dat we dag erna onze eerste golfsurfles zouden hebben. Volgende morgen 9uur 's ochtends in een busje vol met boards en instructeur naar het strand wanneer opeens een meisje vraagt "did one of you drink this morning?" alcoholdampen van de avond ervoor hingen dus blijkbaar in het busje. Ondanks de gezellige avond ervoor ging het surfen super en stond ik binnen twee pogingen op mijn board.

Die zelfde middag zijn wij met locals mee gegaan die een zeilboot hebben en een zeilrace gingen varen. De wind was heel hard die middag en er hadden een hoop boten afgezegd. Deze aussie gasten niet (no worries mate, zoals overal tegen je wordt gezegd in Australia) en wat een prachtige figuren. Deze mannen namen het niet al te serieus en dronken liever hun pilsje, uiteindelijk wel tweede geworden van de boten die nog waren overgebleven..

Wij blijven hier nog tot volgende week woensdag en willen veel gaan oefenen met surfen. Ik ben vast nog een hoop vergeten maar belangrijkste is dat we nu in een hostel zitten in een leuke plaats, geen suffe gasten en mooi weer hebben.

Hoe ik de foto's upload ben ik nog niet helemaal uit die zal ik zo snel mogelijk proberen te uploaden.

Cheers en jullie zien mijn volgende bericht wel weer verschijnen.

• 05 December 2013 - 15:09

Carly:

Super leuk verhaal Clark, mooi hoe je ook begint.. Liggend op het strand schrijf ik dit verhaaltje voor alle thuisblijvers in het koude Nederland, zal jullie verder niet jaloers maken.. Jaloers? Hoe kom je erbij, het stormt hier- ik geloof zelfs dat er weer een weeralarm is afgegeven en in het Noorden van NL rijden de treinen sinds 14:00 niet meer..

Maar gelukkig heb jij de zon gevonden. Ik dacht al wel dat jij zou kunnen surfen! Heel leuk, maar wel oppassen voor de haaien hé! geniet de komende week daar maar van het lekkere weer en de gezellige mensen!

Liefs Carly

• 05 December 2013 - 15:24

Carlijn:

Wauw clark! Wat je in zo'n korte tijd al allemaal niet mee kan maken..
    super leuk dit te lezen.

wij hebben hier zelf een weeralarm voor vandaag..

Heel veel plezier daar, vooral genieten! (je zegt het zelf al.. CHEERS)
    Liefs Carlijn

• 05 December 2013 - 18:20

Durvien Jaap:

Hey clark wat leuk om dat reisverslag te lezen, daar wordt je vrolyk van . Het is hier zeer stormachtig. Maar geniet van je reis veel plezier en oppasse. Liefs jaap durvien.

• 06 December 2013 - 09:37

Cocky:

Hee lieverd, zo leuk om te lezen dat je daar aan het genieten bent. Je beschrijft het lekker levendig. Maar ik wist natuurlijk al dat je een geweldige schrijver bent van de briefjes op het aanrecht :-)
    Liefs, momsie

• 06 December 2013 - 13:04

René W Te O:

Zo te horen al goed ingeburgerd Clark, mooi dat jullie er van genieten, beetje jaloers dat kan je wel begrijpen toch?
    je momsie zegt dat ze je iets minder mist, en dat ze er al aan is gewend!! dat je weg bent, maar zo te lezen mist ze je briefjes!!!!
    Wel alles schrijven he, ook de niet leuke dingen, want ik ben een reis aan het plannen en heb daar de juiste informatie voor nodig.
    No worries mate we houden het hier ook wel uit.

gr René

• 15 December 2013 - 14:44

Ben Wissekerke:

Zo ontdekkingsreiziger,
    Hoe gaat het daar? Je hebt het aardig naar je zin hè geloof ik, fijn dat je een reisgezel hebt gevonden waar je het goed mee kan vinden en wat ook belangrijk is de kosten kan delen. Dat daar zoveel Duitsers zitten zou je toch niet verwachten, je bent het in ieder geval gewent uit de tijd van Port Zelande.
    Clark veel plezier, doe geen dingen die ik ook niet zou doen en we volgen je.
    Groet
    Ben W

• 15 Januari 2014 - 18:25

RENE Te O:

He hallo clark, hoe gaat nu met jou daar in THE south , ik lees dat het een beetje warm is voor de tijd van het jaar, heb je inmiddels al een job gevonden die aansluit op THE good life,
    Korte broek, een beetje aan bootjes trekken, lachen naar de sissies, en paul hogen walk langs de kades?.
    Geniet er maar van baas voor dat je het weet ben je weer hier.
    Vriendelijke groeten W&R te O

• 17 Januari 2014 - 01:35

Bedankt voor jullie leuke reacties op mijn verslag, leuk dat zoveel mensen mij volgen. Ik zit nu achter een computer en ben bezig om mijn tweede verhaal + foto's up te loaden.

Rene: het is inderdaad ontzettend warm op het moment. Gelukkig is het in Sydney niet zo warm als het op het moment in Melbourne is. Daar zijn temperaturen van 40c en of meer. Het mooie baantje in de haven laat nog even op zich wachten maar wordt hopelijk nog wel realiteit (zie mijn 2e reisverslag).

Veel plezier met het lezen van mijn 2e reisverslag.