Thailand - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Clark - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Clark - WaarBenJij.nu

Thailand

09 Mei 2014 | Laos, Vientiane

Sawadee ( hoi/hallo in Thai)

Van Australië naar Thailand gevlogen en geland in Bangkok. Wat een bijzonder groot verschil! Van een mooie strak blauwe lucht naar een vieze warm grauwe lucht. Tuurlijk wist ik dit van te voren maar toch schrik je ervan.

Mark, de jongen die ik in Australië heb leren kennen is ook naar Azië gegaan dus afgesproken om hier weer verder met elkaar te reizen.

Geland dus op Bangkok na verschillende vluchten. Zondag 20 april vanaf Cairns naar Sydney gevlogen, de zelfde avond vlucht naar Koala Lumpur om vervolgens van Koala Lumpur naar Bangkok te vliegen en daar te arriveren 21 april in de morgen, duurt ff maar was het goedkoopste;)

Mark was inmiddels al in Bangkok gearriveerd in het hostel/hotel dat we hadden geboekt toen we nog in Aussie waren. Toen ik eenmaal aankwam op het vliegveld heb ik een taxi gepakt naar de accommodatie. Eerste wat toch wennen was was het communiceren, waar het voorgaande maanden normaal was dat iedereen engels spreekt was nu wel anders. Taxichauffeur die halverwege de rit aan mij vroeg of hij hier rechts of links zal gaan? Hmm.. Uiteindelijk heeft hij het toch kunnen vinden gelukkig.

Tot mijn grote verbazing spraken ze zelfs bij de receptie van hotel haast geen Engels. Na vaak vragen en gebaren taal of Mark hier inmiddels was gearriveerd, dat begrepen ze echt niet. Uiteindelijk na het te hebben uitgelegd aan 3 man gzeiden ze toch,nee niet gezien.(Mark&ik konden elkaar niet bellen door netwerkstoring). Toen dus maar kamer geboekt en na mijn spullen te hebben gedropt zie ik Mark opeens in een kamer tegen over mij. Met ze tweeën naar de receptie gegaan en gezegd kijk dit is dus Mark die heeft al ingecheckt dus toen begrepen ze het blijkbaar, even snel dus van 2 kamers 1 gemaakt.

Dit was dus mijn eerste indruk van de Thaise bevolking, hele cultuurschok dus vergeleken met Aussie.

Gedurende onze 3 dagen in Bangkok hebben we veel gezien en meegemaakt. Onze accommodatie zit in een zijstraat van Khao Sanroad, drukke straat met marktjes, barretjes en veel straat verkopers. Lopend door deze straat komt er om de zoveel meter een mannetje naar je toe of je een ping pong show wil zien, een tuk tuk nodig hebt, maat pak wil laten maken, Thaise massage wil, tijgershow wil zien of dat je wat wil komen eten/drinken in dit barretje. Doordat er zo ontzettend veel toeristen naar Bangkok komen ruiken de locals geld en proberen op allerlei manieren aan je te verdienen. Het is soms wel een beetje ongemakkelijk en de beste manier is om ze eigenlijk soort van te negeren. Maaaar als je ze eenmaal nodig hebt is het lachen! Wanneer je een tuk tuk nodig hebt moet je naar een plek gaan waar er tientallen staan en tegen een paar zeggen waar je heen wilt en dan gaan ze onder elkaar onderhandelen. Easy! Concurrentie strijd tussen Apple en Samsung is hard maar die tussen tuk tuk drivers 10x zo hard. Uiteindelijk zit je dus voor minder dan een euro ongeveer in een tuk tuk die je van a naar b brengt.
Bangkok heeft verder vele nightmarkets waaronder Pat Pong nightmarket, jaren geleden bekend als één van 's werelds beroemdste redlight district. Tegenwoordig is het meer een grote markt geworden. Nog een plek in Bangkok genaamd Soi Cowboy waar het begeven is van de neon verlichting. Grappig om hier rond te lopen maar het is precies zoals vaak wordt gezegd een hoop oude mannetjes die hier nog hun laatste geluk zoeken gemixt met dronken backpackers die er om lachen. Verder zijn wij nog naar een aantal mooie temples geweest. Verder nog in het hoogste gebouw van Thailand geweest, waar je een rooftop had met 360c view doordat je op een plateau stond dat rond draaide. Mooi gezicht om Bangkok te zien vanaf dat punt.

Na de aantal daagjes in Bangkok de nighttrain gepakt naar Chiang Mai (noord Thailand). 6 uur 's avonds vanaf Bangkok ingestapt en volgende morgen aangekomen rond 8uur. Gelezen dat Thailand bekend staat om hun goede kwaliteit spoorwegen en trains maar dit overtrof mijn verwachtingen. Prima bed en goed eten voor kleine €15. Chiang Mai bestaat uit een oud en nieuw gedeelte. Het oude gedeelte is omringt door een muur en een kanaal. Het oude gedeelte is het meest leuke om te zien van de stad dus vanaf treinstation daar naar toe gegaan en een accomodatie gezocht. In Thailand vind je voornamelijk guesthouses. Prima 2 pers. kamers met eigen badkamer voor nog geen €5. Flink verschil dus met Australië waar je gemiddeld 25$ betaalde voor 6-10 pers. Kamer met gedeelde badkamer. Chiang Mai is echt een opluchting vergeleken met de drukte van Bangkok. Veel minder opdringerige verkopers en chaos in het verkeer en straat. In Chiang Mai zijn we een een aantal dagen gebleven. In Chiang Mai zijn een aantal mooi gebouwde temples te bezichtigen via een temple route. De gebouwen zijn vanaf buiten erg mooi en de kleine details zijn indrukwekkend. Verder hebben we nog wel een grappig avond stappen meegemaakt. In de lonely planet stond bij een club genaamd warm up dat het een leuke tent is met een mix van locals en reizigers. Eenmaal daar aangekomen viel het ons wel op dat wij de enige westerlingen waren. Wel een mooie tent met buiten gedeelte dus lekker paar pilsjes gedronken voor 1,5€ p/stk in een club. Na tijdje de club zelf binnen gegaan. Na een half uur stond bijna iedereen om ons heen en stond te juichen en foto's te maken haha. Die beschrijving in de lonely planet kwam dus niet helemaal overeen. Na een uurtje handtekeningen uitgedeeld te hebben toch maar besloten om tuk tuk ergens anders heen te pakken. Verder is het leven in Thailand wel lekker goedkoop. Na onze dagen in Chiang Mai zijn wij op een travelbus gestapt die ons naar Laos zou rijden.

29 april begin van de middag moesten we opstappen op een bepaalde plek. In de bus zaten al 2 meiden uit Engeland en 1 meid uit Canada. Bij deze organisatie kan je een hop on / hop off ticket kopen waarbij je dus zelf kan bepalen in welke plaats je uitstapt. Eerst vanaf Chiang Mai naar Chiang Khong gereden, een plekje echt net op de grens van Thailand en Laos. Hier één overnachting gehad om vervolgens de volgende morgen voor 10uur de grens van Thailand te bereiken. Hier moest je je departure kaart afgeven die je in hebt gevuld voordat je Thailand inkomt. Dat kaartje kon ik helemaaaal nergens terug vinden dus meneer de douane man was niet zo blij met mij. Sorry meneer doe dit ook niet dagelijks dus ik vul nog wel een nieuwe voor je in. Dat was gelukkig goed en hoefde maar de helft in te vullen in vergelijking wat normaal moest. Laat maar weer zien hoe veel ze er om geven. Uiteindelijk loop je dan de Thaise border over waarna je vervolgens in een pendelbus stapt die je naar de border van Laos brengt. Dit duurt ongeveer 20min. Voordat je de Lao border bereikt. Geen idee waar je dan bent tussen die 2 stukken grens maar goed. Uiteindelijk dus 30 april aangekomen bij de border van Laos.

Vanaf hier begint dus mijn Laos avontuur. Dit verhaal zal ik met jullie delen als ik Laos verlaat dat is dus al over een paar dagen. Ik heb genoeg meegemaakt in Loas dus ook hier zal ik de tijd voor nodig hebben om te schrijven. Ben tot slot nog steeds geen correspondent vanuit Azië.

Sawadee

• 09 Mei 2014 - 12:55

Ronald:

Howdie Clark, (beetje achterhaald inmiddels).

Ja, zo blijkt dat er op de wereld grote verschillen zijn.
    Neem je wel een krant mee uit Thailand met verslagen van de celebs; jullie zullen daar toch ook wel in staan neem ik aan :)

Goede reis gewenst en veel plezier op de Full Moon Party!

Cheers,
    Dad

• 10 Mei 2014 - 11:27

Tante Jolanda:

Wat een heerlijk vakantie verslag. Het geeft je een veel betere indruk dan alle vakantie gidsen. xx