zuid Thailand - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Clark - WaarBenJij.nu zuid Thailand - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Clark - WaarBenJij.nu

zuid Thailand

21 Juni 2014 | Vietnam, Hué

Hello luitjes,

Inmiddels ben ik alweer een tijdje verder en heb ik Cambodja al verlaten, hier heb ik zelfs gewerkt in een strandbar... Hierover later meer want ik ben jullie mijn ervaringen over zuid Thailand nog verschuldigd.

Vanaf mijn vorige verhaal in Laos ben ik verder gereisd naar Koh Phangan een van de eilandjes aan de zuid oost kant van Thailand. Om er te komen heb ik bijna elk vervoersmiddel gebruikt. Eerst trein toen vliegtuig en vervolgens de boot om bij het eilandje te komen. Aangekomen met de ferry stonden er allerlei opdringerige taxichauffeurs te wapperen met aanbiedingen van verschillende accomodaties. Accommodatie had ik al geboekt dus nu alleen nog onderhandelen met de chauffeurs. Waar de ene chauffeur prijzen in de honderden Baht voor de rit vroeg en de andere weer de helft en de andere daar de helft weer van, allemaal natte vinger werk. Uiteindelijk voor een klein bedrag rond de 80Baht (45Baht = 1€) naar onze accommodatie gebracht aan de andere kant van het eiland.

Het "resort" waar wij aankwamen was echt op het strand gebouwd en je sliep in kleine houten huisjes op het strand was dus mooi wakker worden 5 dagen lang. Koh Phangan is het 2 na grootste eiland van Thailand en ook goed bekend van de full moon party's. In ons resort was het niet zo heel druk wat ook vooral kwam door het laag seizoen. Avondje aan de bar doorgebracht en de barman heeft die avond ons veel verteld over 't eiland. Dag erna dus met een map op zak met de nodige aangekruiste plekjes opstap gegaan. Een scootertje gehuurd, een scooter hier is niet zoals in NL maar eentje met 125cc. Naar een motorrijbewijs vroegen ze natuurlijk niet dus scootertje opgehaald en gas en gaan. Heel de dag lekker rond gereden in de stralende zon. Van strandje naar strandje om een duik te nemen weer op de scooter springen naar een uitkijkpunt hoog in de bergen enz.. Tot op gegeven moment meneer agent met zijn auto langs de weg staat en zelf staat te zwaaien. Gestopt en oom agent vroeg om een rijbewijs. Ik had mijn NL autorijbewijs wel bij mij dus dacht laat die maar zien. Ik open de buddyseat om het pasje te pakken en ik heb t nog geen 1 seconden vast en de agent riep al "perfect, perfect" en maakte het gebaar rijd maar door. Ik had bewijzen van spreken mijn Albert Heijn bonuskaart kunnen laten zien en dan was het al goed geweest, hij keek er toch niet naar. Het was met rijden wel telkens opletten en vooral bij kruispunten, hoop getoeter en lichtsignalen een logica ziet er niet echt in maar het gaat zover ik heb meegemaakt altijd goed. Een ideale manier om het eiland te bekijken en verkennen op zo'n scootertje dus. Kost €2 p/24h en je verplaatst je super snel.

Dezelfde avond hadden we met 2 Nederlandse jongens die we waren tegen gekomen op de ferry naar Koh Phangan toe afgesproken. Zij zaten een klein kwartiertje verder op. Samen met Mark op de scooter erna toe waarna ik opeens halverwege merk dat we een lekke band hebben.. Bij tankstation geprobeerd nog lucht in te pompen maar band was volledig lek. Allebei geen beltegoed meer op ons phone, zal je net zien net zoals zoiets gebeurd. Uiteindelijk was er een vriendelijke Thaise man die ons zijn mobiel leende. Verhuur bedrijf nam niet op dus enige optie was terug lopen met de scooter. Inmiddels was het avond en wilde toch nog wel graag naar de 2 andere jongens. Bij het resort gevraagd naar een telefoon en nog keer geprobeerd te bellen. Ze namen op en vertelde dat ze niet meer open waren en er niks aan konden doen, waarom neem je de telefoon dan op?!. Mooi verhaal maar ik heb de scooter gehuurd voor 24/h. Moeilijk, moeilijk. Uiteindelijk toch na lang discussiëren gelukt en werd ik opgehaald met een auto en naar scooterverhuur tent gebracht. Hier mocht ik een andere scooter pakken. Had dat moment dus 2 scooters bij het resort staan, één met lekke band dus kon 'm helaas niet zelf verhuren.

Uiteindelijk na wat vertraging toch nog bij de jongens aangekomen. Die avond was er een Jungle Party. Vanaf hun resort de taxi gepakt naar de feestlocatie. Het is een feestje in de jungle een soort pre-party voor de grote Full Moon party. Leuke avond gehad in de Jungle en wel grappig om midden in een bos/regenwoud een feestje mee te maken. Het toiletvrouwtje wat daar zat had het niet helemaal begrepen. Je moest elke keer een X aantal Baht betalen bij het verlaten van de WC. Iedereen liep vrolijk de WC in en deed zijn behoefte waarna het vervolgens aan de achterkant over een knie hoog muurtje weer naar buiten stapte haha.

Einde van de avond toch maar is tijd om terug te gaan waarop wij is in ons zakken voelde en vervolgens tot de conclusie kwamen dat niemand meer geld op zak had. Sta je dan ergens ver weg van je accomodatie. De taxi's hier zijn oude pick-ups waar ze in de laadklep bankjes hebben gebouwd waar je in kan zitten. In een willekeurige gaan zitten en dachten misschien lukt het wel. De chauffeurs zijn niet gek en komen het geld innen voordat ze gaan rijden, mission failed! Dan maar optie 2. Aan de achterkant zijn kleine opstapjes om in de tuk tuk te klimmen. Ons verschuilt achter een andere auto en toen de eerste taxi voorbij kwam rijden stukje mee gerent en vervolgens op de opstapjes gesprongen en zoals nog ons gratis ritje naar de town gemaakt. Lekker geslapen die nacht waarop de volgende dag alweer de Full Moon party op het programma stond.

Wilde nog even die middag voordat we het scootertje moesten inleveren stukje rijden naar het noorden. Na een mooi ritje waren we op de terugweg wanneer opeens het scootertje ermee ophoud. Uit kunnen rollen tot een klein tankstation. Dacht misschien heeft ie een warmloper dus even laten staan en weer geprobeerd maar helaas scooter startte echt niet meer. Inmiddels was de pomphouder komen kijken en ook het een en ander geprobeerd maar geen startende scooter. Natuurlijk nog niet geleerd van onze les van de dag ervoor en dus nog geen beltegoed opgewaardeerd. Het was echt een heel klein pompstation en de pomphouder zei ook geen telefoon te hebben en ook geen muntjes te kunnen wisselen met ons brief geld voor de telefooncel die er stond. Een oud mannetje kwam voorbij en een paar liter tanken waarna deze oude man ons een paar Thaise Baht cent gaf om gebruik te maken van de telefooncel, super vriendelijk!

De pomphouder gevraagd of hij in het Thais kon uitleggen dat wij gestrand waren enz.. Kwartier later komt een monteur van scooterverhuur bedrijf, die ter plekke halve scooter uitelkaar schroeft helaas zonder goed resultaat. Voetsteuntje uitgeklapt en zo heeft hij vervolgens mij voortgeduwd tot aan verhuurbedrijf. 2 scooters in 2 dagen kapot?? Rij in NL op een snorfiets van voor de oorlog en die gaat nooit kapot. Gelukkig hadden ze wel door dat wij er zelf niks aan konden doen. Beide scootertjes weer terug gebracht samen met de monteurs en verder geen problemen.

Deze avond naar de Full Moon party geweest. Met de taxi wordt je naar de locatie gebracht. Voor dat je het strand oploopt zijn er allerlei tentjes waar je buckets kan kopen. Kleine emmertjes waar ze drank naar keuze ingooien met hand vol rietjes en je dus rond loopt met je emmertje drank. Full Moon is ook de party van de neon kleuren, iedereen loopt in zulke fel mogelijk gekleurde kleding en onder de neon verf. Eenmaal op het strand aangekomen zit je dus onder de uv paint, oranje zwembroek aan, shirt aan met felgekleurde teksten en je emmertje met drank, wat heb je nog meer nodig?! Het is een groot strand met verschillende soorten dans podia en verschillende soorten muziek. Leuke gezellige boel en het gaat door tot in de vroege uurtjes dus de zon zie je weer mooi opkomen. Het is wel redelijk primitief maar dit maakt het ook wel weer heel leuk. Zo zijn de danspodia bijvoorbeeld aardig hoog en is er geen trapje omheen te bekennen. Hand in de lucht en de lui die al op t podia staan trekken je wel de stage op en je weg terug moet je maar springen...

Verder had ik de planning om nog naar Koh Tao te gaan. Helaas was alles volgeboekt qua accomodatie dus ging dit niet door. Geen grote ramp want op dit eilandje staat alles in het teken van duiken. Aangezien ik niet mijn duikbrevet wil halen is het geen groot gemis geweest.

Na een aantal dagen Koh Phangan door gegaan naar het grootste eiland Koh Samui. Koh Samui is in vergelijking een stuk minder mooi en schoon dan Koh Phangan. Hier ook weer een scooter gehuurd, dit keer zonder problemen. Verder op een beetje bezichtigingen na niet veel bijzonders over dit eiland te vertellen. Wat wel bijzonder was dat wij op een gegeven moment werden ingehaald door een klein vrachtwagentje met open laadbak, deze wagen vervoerde een gigantische olifant die 2 keer hoger was dan de wagen zelf. Schuddend van links naar rechts reed hij over de weg, heel bizar.

Na de dagen op de eilandjes zijn we met een bus naar Phuket gereisd, lange rit die ons uiteindelijk bracht in zuid west Thailand. Ontzettend toeristische plek en dan vooral oostblokkers. Grote straten met veel kroegjes en barretjes en ook weer vergeven van de neon verlichting. Aan alle kanten wordt aan je getrokken om naar binnen te komen, massage of een tuk - tuk. Beetje Bangkok achtig. Phuket heeft wel een relaxt strand waar we 2 dagen naar toe zijn geweest. Een Engelse knul tegen gekomen die tegenwoordig woont in Phuket. Leuk gesprek gehad en vooral interessant om zijn verhalen over zijn leven in Phuket te horen. Af en toe promoten hij ook een uitgaansgelegenheid en vandaar 2 kaartjes voor symbolisch bedrag van hem gekregen.

Zoals jullie in het nieuws hebben kunnen lezen werden de omstandigheden qua regering steeds slechter in Thailand. De 1e dag van ons verblijf in Phuket had het leger een staatsgreep uitgevoerd en had daarmee vanaf toen de touwtjes in handen, in Phuket merkte je er nog niks van. Helaas werd er dag 2 een nachtklok ingesteld voor heel Thailand. Dit betekende dat alles gesloten moest zijn na 10 uur 's avonds en iedereen op eigen terrein moet blijven. Erg jammer, dit was namelijk net de avond dat wij onze kaartjes voor de club konden verzilveren. Is natuurlijk niks in vergelijking met het problemen voor de Thaise bevolking. Met een paar locals gesproken en deze mensen weten gewoon echt niet wat hen te wachten staat. Je merkt goed dat zij maar doen wat hen wordt opgedragen en onwetend afwachten, erg onvoorstelbaar voor ons. Sinds het leger aan de macht is, plukt het nieuws en radio zenders uit de lucht om te voorkomen dat burgers op een andere manier worden geïnformeerd dan via het leger zelf. Het leger zelf liep door de straten in Bangkok en ten noorden daarvan. Na 10uur één keer 's avonds aan het begin van een straat snel gekeken er er was echt helemaal niks meer te zien. Avonden ervoor krioelde het van de mensen en was alles verlicht, nu helemaal niks meer.

Één na laatste dag een boattrip geboekt naar Koh Phi Phi. Misschien wel een van de bekendste eilandjes van Thailand. Bekend van de mooie afbeelding waarbij je 2 enorme rotsen in blauw/groen water ziet met een opening ertussen met op de voorgrond de houten klassieke Thaise bootjes. In het echt ziet het er ook super mooi uit. Inmiddels wel een erg toeristische trekpleister geworden maar daar ontkom je niet aan. Verder naar mooie snorkel locaties gevaren om van het kristal helder water te genieten en al het moois wat hier aan vissen rond zwom. Zelfs nog een aantal familieleden gespot op monkey island.. Verboden om hier aan te meren maar van een klein afstandje de apen bananas kunnen voeren. Leuk om te zien hoe snel en slim ze zijn met het pellen en opeten van hun bananas. Deze hele dag van plek naar plek gevaren in een speedboat met prachtig weer. Zoals eerder vermeld zit ik midden in regenseizoen en kan het weer in split second veranderend. Zo ook deze middag. Van een strak blauwe lucht naar grijze donkere wolken met harde wind en regen.. Nog een lange weg terug te gaan wat zeker geen pretje was.. Weinig mogelijkheid tot vasthouden wat resulteerde in dat je los kwam van de boot en weer hard neerviel, soms zo hard dat je ribben en onderrug ontzettend zeer deden. Gelukkig geen man overboard en aangekomen aan land. De trip zelf goed weer gehad dus erg genoten deze dag.

Dat was de laatste dag zuid Thailand alweer. Volgende dag het vliegtuig gepakt, op naar een nieuwe bestemming namelijk: Siem Reap in Cambodja. Inmiddels ben ik al in Vietnam dus moet ik haast maken met mijn verhaal over Cambodjaa. Het zit nog vers in het geheugen dus hopelijk zo snel mogelijk online.

Raar maar waar, over 2 weken sta ik gewoon alweer op Nederlandse bodem. Nog even niet aan denken en volle 100% genieten van Vietnam.

Jullie zien mijn Cambodja avontuur Asap verschijnen.. Veel lees plezier.

Adios amigos

• 20 Juni 2014 - 20:41

Cocky:

Lekker weer veel beleefd en gezien!!
    Zal wel wat saai zijn, Ouddorp, over twee weken....
    Maar wel een lekker bedje, volle koelkast, schone kleren, gratis wifi ......
    Kus, Momsie

• 20 Juni 2014 - 20:52

Ronald:

Prachtige verhalen weer, APEKOP :)

Wacht maar tot dat je weer thuis bent.....

Cheers,

Dad

• 23 Juni 2014 - 01:05

Beau:

Clark ouwe ontdekkingsreiziger! Tof verhaal man,
    Tot over een week of twee.
    Gr Beau

• 23 Juni 2014 - 11:21

J.c. KEIJZER:

beste clark

Onvoorstelbaar wat jij allemaal heb meegemaakt Maar ik hoop je binnenkort weer terug te zien op schiphol

Groeten Opa Keijzer.