Laos - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Clark - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Clark - WaarBenJij.nu

Laos

21 Mei 2014 | Thailand, Patong Beach

Goedemiddag/avond,

Waar ik vorig keer eindigde: 30 april dus de oversteek gemaakt naar Laos. Bij de border van Laos meteen geld gepind. Ze betalen hier met Kip, er zijn alleen biljetten en geen muntjes. Het kleinste bedrag is 1.000 Kip wat gelijk is aan €0.10. Geld opnemen betekent dus vaak dat je daarna met paar 100.000 biljetten rond loopt. Klinkt allemaal erg onrealistisch. Een paar voorbeelden: zo kost een blikje Cola ongeveer 3.000Kip, een 640ml fles bier ongeveer 10.000Kip en een goed avondmaaltijd in een restaurant 30.000 á 45.000Kip. Eten doe je vaker langs de kant van de weg of marktjes voor 10.000Kip. Elke keer dus met afrekenen sta je dus die flappen te tellen en nog een keer om te draaien om te kijken naar de hoeveelheid van 't biljet. Sommige winkeliers deden volgens mij niet aan bankrekeningen want die toverde soms pakken geld uit hun zak waar je een redelijk matras van kon bouwen. Iedere keer moet je dan toch weer even nadenken dat het uiteindelijk toch niet zoveel waard is voor ons. 1.000.000Kip is €90. Nadat ik online op mijn rekening keek en zag bij de omschrijving van de transactie het bedrag 1.000.000 staan was dit toch wel hilarisch.

Nadat wij onszelf allemaal een beetje hadden voorzien van geld bij de grens zijn we in een busje gesprongen dat ons naar een plek bracht genaamd Houay Xai, het westen van Laos hier konden we op de boot stappen. De Mekong River die o.a. door Laos stroomt is een belangrijk vervoer en transport middel. Grote houten boten die mensen vervoeren over de Mekong River. Het is sneller en vaak goedkoper om je op deze manier te verplaatsen. Bij de opstapplek lagen veel boten te wachten. Het zijn boten van ongeveer 20meter helemaal van hout. Je kan wel lekker zitten in de boten maar je bent eigenlijk nog steeds buiten aangezien de boot niet dicht is. Generatie op generatie besturen deze boten. Jonger jochie van jaar of 10 zat al hele tijd naast zijn vader met sturen en hielp al met aanmeren van de boot. Het waren vaak lange tochten over de rivier maar elke dag waren ze anders en super mooi om zo het landschap van Laos te bezichtigen. In totaal ongeveer kleine 2 weken in Laos geweest. Door Laos gereisd met 2 Engelse en 1 Canadese meid en Mark nog steeds. Die eerste stop die wij maakte aan de Mekong River was in Pak Beng. Wel even grappig om te vermelden hoe het aanmeren van de boot hier in zijn werk gaat. Wij kwamen aan en er lagen al een stuk of 10 van dezelfde soort boten heel dicht tegen elkaar. De vrouw van de eigenaar(kapitein) ging voor op de punt staan en schreeuwde wat over en weer naar de andere boten die er al lagen. Vervolgens vaart onze boot gewoon recht op al die andere boten af terwijl er helemaal geen plekje(meter) tussen vrij was. Bedenk dat ze hier niet werken met meerpalen, boxnummers of één of andere aanduiding van plaatsen. De boot voer door totdat de punt net tussen twee boten komt. Dan komen van alle kanten mannetjes aangerend en die beginnen dan te duwen tegen de boten die ernaast liggen. Alleen naast die boten liggen ook weer 5 andere boten. De boot wordt er dus echt tussen gewrongen door hard tegen de boten links en recht te duwen, die gasten op de boot links en recht staan dan vervolgens weer te duwen tegen de boten die rechts en links van hen liggen hahah. Één grote chaos dus maar wat geweldig om te zien en mee te maken. Uiteindelijk lig je dus zonder ook maar 1mm er tussen aangemeerd. In Pak Beng hebben wij eigenlijk alleen overnacht omdat je dit niet kan doen op de boot. Het dorpje bestond uit een halve straat. Volgende morgen weer verder gegaan de Mekong River op.

Einde van de middag zijn we gestopt in een van hout gebouwd dorpje. Staat niet op de kaart vermeld maar het is in de buurt van, Pak Ou Caves. Hier hadden ze echt nog een dorpshoofd, hele oude man. In dit dorpje zouden we ook onze overnachting hebben. We konden onze tassen droppen in het soort van dorpshuis waar 1 familie woonde die een klein winkeltje beheerde met wat kleine artikeltjes. Al snel kwamen alle kleine kindjes een kijkje nemen. In het begin waren ze allemaal erg verlegen en blijven ze op een afstandje naar je kijken. Die middag zijn we in een rivier die rechtstreeks uit de bergen komt even gaan zwemmen. Het was erg warm in Laos en weinig wind dus dit was wel een opluchting. Eind van de middag wisten inmiddels alle kindjes dat wij er waren en kwamen er steeds meer naar het dorpshuis. Na een tijdje kom je er wel achter dat die kindjes al meer toeristen hebben gezien want ze konden redelijk goed uitbeelden of je misschien spelletjes bij je had of een telefoon met spelletjes.

Die avond kwam het hele dorp bij een in het dorpshuis om een ceremonie op te voeren. Zij noemen het de Baciceremonie. Wij moesten in kleermakers zit samen met het dorpshoofd om een tafeltje heen zitten waarop geluksplantjes / versierde boompjes stonden. Het is heel moeilijk om uit te leggen, aan de hand van foto's is het duidelijker. Uiteindelijk kort samengevat werd er dus een verhaal verteld uiteraard niet in 't Engels dus 10min. luisteren in kleermakers zit naar een verhaal waar je geen pepernoot van verstaat maar goed. Uiteindelijk de traditie was het om daarna 1 eetbaar iets van een bordje te eten en de rest van dat bordje uit te delen aan kindjes en andere dorpsbewoners die achter je zaten. Daarna werd ons verteld dat je een touwtje om je pols zou krijgen. Uiteindelijk was het dus dat elke dorpsbewoner, jong en oud jou een bandje omknoopt aan elke pols en daarbij jou geluk wenst enz. Het waren redelijk wat mensen dus bijna tot aan je ellebogen zat je onder de bandjes. Ook deed elke dorpsbewoner een wens voor jou of bidden voor geluk. Je hoopt maar dat ze positief zijn want verstaan doe je ze niet. Daarna werd de ceremonie afgesloten met een spel. De dorps oudste en een van ze maten spelen op een trommel, je moet continue mee blijven klappen totdat ze stoppen. Iedereen in het dorpshuis klapt gezellig mee totdat ze stoppen met trommelen. Paar van ons waren net te laat en klapte nog 1keertje door. Opeens beginnen de mensen dan met een grote grijns naar je te wijzen, geen idee wat ze bedoelde en enige wat ik dacht is, shit!! Nu moet je dansen of weet ik t wat haha. Maar nee het dorpshoofd tovert een grote fles eigen gestookte Laos Vodka tevoorschijn. Bleek dus als je perongelijk doorklapt terwijl zij stopte met trommelen dan moet je een shotje drinken. Super gezellig en o zo bijzonder om mee te maken. Mensen waar je geen woord van begrijpt en zo vriendelijk zijn en zo goed voor je willen zorgen en je willen vermaken. Die zelfde nacht dus in het dorpshuis geslapen waar een familie zelf ook sliep. Paar kussentjes op de grond en een groot anti mosquito net om je heen was je "kamer" echt fantastisch. Wc moest je zelf met een emmertje water doorspoelen want stroom was er nauwelijks en al helemaal geen waterleiding. Vroeg in de morgen werd je vanzelf wakker van de honden. Overal in Laos lopen enorm veel straat honden, zo ook hier in dit houten dorpje. Ik weet niet wat ze deden maar voor zonsopgang rende ze van de ene kant naar de andere kant t dorpje blaffend achter elkaar aan tot de zon opkwam.. De volgende morgen weer verder gereisd met een soort bloempje en kaarsje wat je tijdens ceremonie kreeg. Dit moest namelijk geplaatst worden in de eerst volgende tempel die gebouwd was in een grot / bergen, dan zouden de wensen vervullen die dorpsbewoners uitspraken tijdens het omknopen van de polsbandjes.

Deze dag zouden wij verder reizen naar Luang Prabang weer via de Mekong River. Dit was weer een normaal ontwikkelde plaats vergeleken met het dorpje waar we hiervoor hadden overnacht. Het was de eerste echte plek waar dus normale wegen waren en winkels sinds ik in Laos was. Meteen ook een heel leuk stadje met elke avond een markt waar het redelijk druk was. Sliepen hier in een mooi guesthouse voor 2 nachten. Een van de dagen in Luang Prabang zijn we naar hele mooie watervallen geweest met super koud bergwater. Half groen / blauw water met heel veel bomen en groen er omheen. Lekker in gezwommen terwijl het keihard regende. Ik ben in Azië gedurende de warmste periode maar ook het regenseizoen. Als het regent dan gaat t ook echt heel hard en uur later kan t weer ontzettend warm zijn. Tot nu nog geen problemen gehad en over algemeen lekker zonnige dagen. Tweede dag ik Luang Prabang hadden we een tripje naar de olifantje geboekt. In veel plekken in Thailand kan je op olifanten rijden maar daar worden de beesten helaas ontzettend slecht behandeld. Waar ze bijvoorbeeld in kleine hokjes staan of geslagen worden. Na wat research erachter gekomen dat in Laos plekken zijn waar de olifanten echt in hun omgeving zijn en ze kunnen doen wat ze willen. Dus na een jeep tocht into the jungle kwamen we bij een groot huis aan waar olifantje rond liepen. Eerst met een groot kapmes gingen we bladeren halen voor olifanten om ze te voeren rond middag tijd. Daarna met de olifanten naar de Mekong River gelopen. Lekker gezwommen en gespeeld met die enorme beesten in de Mekong River. Echt super grappig om te doen en je ziet dat de olifanten zelf ook blij zijn als ze in het water zitten. Uiteindelijk waren Mark en Ik toch op een olifant geklommen met een van de begeleiders waarna de olifant de raarste dingen met je doet door je nat te spuiten met ze slurf of hij opeens dieper het water inloopt en vervolgens gaat liggen of met ze kont schut zodat je eraf valt. Mooie beesten en toch blij dat ik dit heb gedaan ipv van een tochtje ergens waar er niet goed voor ze gezorgd wordt.

Na 2 daagjes Luang Prabang zijn wij verder gegaan, dit keer niet meer per boot op de Mekong River maar per minivan. Onze volgende stop was Vang Vieng.

Voor de jongeren waarschijnlijk wat beter bekent als de ouderen onder ons maar hier kan je tuben... Met een rubberband de rivier afdrijven en langs die rivier zitten verschillende kleine kroegjes. Het is een aantal keren in het nieuws geweest en dan voornamelijk slecht nieuws. Tubing in Vang Vieng zoals het genoemd wordt wereldwijd is namelijk niet zonder risico's. Helaas zijn er al meerdere jongeren gewond geraakt of zelfs nog erger namelijk omgekomen. Het bestaat sinds ongeveer eind jaren '90 begin 2000 en sinds die tijd hebben er al meerdere malen dodelijke ongevallen plaats gevonden. Het is na een tijdje zelfs gesloten geweest nadat de Australische goverment langs is geweest vanwege het feit dat er al 7 Australische jongeren waren overleden tijdens Tubing. Na een paar jaar is het toch weer beetje bij beetje herstart en is het inmiddels weer volledig draaiende. Helaas nog steeds gemiddeld 1 doodde per jaar zoals zelfs staat vermeld in de Lonely Planet (reisboek). Tja, beetje zitten twijfelen maar bij twijfel altijd doen!

Dus aangekomen in Vang Vieng, backpack gedropt in t hostel en t kleine dorpje ingelopen naar de plek waar het allemaal gebeurd. Aangekomen bij een soort loods waar paar Inwoners van Vang Vieng zitten met veel rubberen banden en kleine pick ups om je naar de rivier te rijden. Kost 5.000Kip + 8.000Kip borg dus 0.50 en 0.80 eurocent. Borgsysteem was een beetje vreemd, na elk uur dat je later dan 6uur 's avonds de band zou inleveren ging er 1.000Kip vanaf ongeveer.

Maar goed na een tijdje wachten totdat er genoeg mensen waren om een pick up te vullen gingen we dus op weg naar de rivier. Aangekomen bij het beginpunt is meteen al een barretje zonder dat je ook nog maar in het water hebt gelegen. Bij binnenkomst wordt meteen al shotje eigen gestookte Laos vodka in je hand gedrukt en rijkelijk wordt het bier geschonken. Dan begint het Tuben pas echt, je loopt berg af naar de rivier jumpt in de band en hoeft alleen maar te liggen, de stroming duwt je voort. Lekker in je zwembroek, blote voeten en zonder shirt lekker dobberen. Totdat je na een paar meter alweer de muziek hoort van het volgende barretje. No way dat je vanaf het midden van de rivier zo snel weer naar de zijkant kan peddelen. Hier hadden ze een goed systeempje voor, langs de kant gooide iemand een lang touw met aan uiteinde een flesje water geknoopt dat je alleen maar hoefde te vangen en zij jou vervolgens binnen haalde. Barretje 2 wordt je ook weer verwelkomt met de zelfgestookte vodka zooi. Je moet je voorstellen dat t allemaal gaat om het feest, gezelligheid gepaard met veel drank en de muziek. De barretjes kan je niet echt barretjes noemen maar meer rieten tentjes waar een klein barretje in is gebouwd en al t bier enz. Staat in koelboxen.. Bij barretje 2 moest ik toch wel is nodig naar de wc. Tijdens het gebruik maken van de hang wc denk ik opeens hé, wat vaag?! En je raadt t al, die wc was gewoon aangesloten op helemaal niks dus ik stond lekker over mijn eigen voeten heen te pissen hahah. De afvoer hing dus gewoon aan de onder kant eruit gericht naar de grond. Op dat moment dacht ik achja hoe kan t ook anders ik ben in Laos en dit is één grote chaos!

Inmiddels bij bar 3 aangekomen die heel groot is met een groot veld erbij waar iedereen staat te dansen onder sproeiers, spelletjes staat te spelen en vooral gek staat te doen. Allemaal super gezellig en het hele concept dat je zo met je bandje van barretje naar barretje drijft is geweldig. Barretje 4 was voor zover ik weet het einde en daar komt iedereen van heel de dag Tubing bij elkaar. Veel plezier, hoop bier en gezelligheid. Uiteraard totaal geen tijdbesef, rond een uur of 9 kwam ik ongeveer is terug met mijn band.. Zag eruit of dat ik naast de rivier door de modder was gedreven maar ik kreeg nog 2.000Kip van de borg terug, 0,40€ verloren, helaas.

Al met al super ervaring. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij kan voorstellen dat er jongeren zijn overleden. Het water is namelijk heel ondiep dus salto's en rare sprongen kunnen fataal zijn in combinatie met zoveel alcohol. Gelukkig heb ik het overleefd en alleen een dikke rechter voet aan over gehouden voor paar daagjes. Kan het nog navertellen met een grote glimlach.

Na deze dag moesten we de volgende dag weer vroeg in een grotere bus stappen opweg naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. Vientiane is een groot verschil met de rest van de plaatsen in Laos. In de hoofdstad zijn veel bedrijven gevestigd uit China en Thailand. Het straatbeeld is dan ook veel anders en veel welvarender. Vaak dure auto's, luxe restaurant en vele luxe hotels. Het is een grote mix van afkomsten door de vele bedrijven van buitenaf die er gevestigd zijn. Overdag is het niet super spannend om hier te verblijven. Zodra de zon onder gaat komen op de boulevard langs de Mekong River alle kleine tentjes en kraampjes tot leven. Het lijkt wel of dan alle locals tot leven komen. 'S avonds is het daar ook leuk om rond te lopen. Op wat sightseeing na hebben wij niet veel bijzonders gedaan in de hoofdstad.

Vanaf Vientiane hadden wij gepland om weer terug te gaan naar Thailand maar dan wel zuid Thailand namelijk de eilandjes. De dag van vertrek vanuit Laos werden wij met tuk tuk naar de grens gebracht. Hier moesten we ons visa die we bij binnekomst hadden gekregen weer ongeldig laten verklaren. Waarna we we op een klein stoomtreintje gebracht werden naar de grens van Thailand en hier weer een visa hebben gekregen voor 15 dagen Thailand. Als je per lucht Thailand inkomt mag je 30 dagen verblijven en per land maar 15 dagen verblijven. Inmiddels dus nu allebei de vormen gehad. Vanaf hier hebben wij de nachttrein naar Bangkok gepakt om vanaf daar verder te reizen naar Zuiden van Thailand.

Voor zover heb ik jullie weer mijn ervaring over Laos gedeeld. Vind het nog steeds erg leuk om aan de reacties op de verhalen te zien dat jullie het met plezier lezen:). Ik zal over zuid Thailand nog een verhaaltje schrijven en natuurlijk over Cambodja. Inmiddels zijn mijn plannen waarschijnlijk toch weer een beetje gewijzigd. Zoals ik eerder al zei dat ik naar Bali wilden wordt dit nu waarschijnlijk Vietnam ipv Bali. Wanneer ik in Cambodia ben moet ik goed in de gaten gaan houden of het veilig is om te gaan vanwege de onrusten met China.

Tot snel.

Groetjes!

• 21 Mei 2014 - 17:58

PH:

Supertof gozer!!

• 21 Mei 2014 - 18:08

Carly:

Bark!

Wat een super verhaal heb erg gelachen!
    Ik zie jou ook al helemaal voor me als je bij die Dorps Chief zit (jouw lachje - tjgeeee :)). Je hebt wel een goed nieuw drankspel geleerd om in NL te introduceren.. Geen zap de neger meer, maar beetje klappen en wie als laatste klapt moet zuipen - heb je niks voor nodig super spel!

Waren het nou vier barretjes, of weet je dat niet meer als je bij het laatste barretje aankomt zoveel locale alcohol zit er dan al in je mik ;)?!

Goede reis verder, doe voorzichtig en niet te lang in Bangkok blijven - (politieke)situatie is niet echt top daar nu!

Liefs Carly

• 21 Mei 2014 - 18:44

Ronald:

Howdie,

Prachtige verhalen weer.

Ik zal voortaan eerst de afvoer van toilet controleren alvorens die te gebruiken :-) .

Veel plezier verder en hou inderdaad het nieuws in de gaten.

Enjoy it!

Daddy

• 27 Mei 2014 - 16:23

J.C. KEIJZER:

beste clark wat een prachtige ervaring wat jij allemaal mee maakt. het maakt mij wel jaloers. maar op mijn leeftijd begin ik er niet aan heel veel plezier en tot ziens OPA KEIJZER

• 27 Mei 2014 - 17:50

Cocky:

Wel fijn dat we je op zwemles hebben gedaan, alhoewel er geen onderdeel ' beneveld zwemmen' was. Maar ook dit heb je gelukkig weer overleefd. Pffff... Momsie

• 13 Juni 2014 - 22:01

Jolanda: