Eastcoast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Clark - WaarBenJij.nu Eastcoast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Clark - WaarBenJij.nu

Eastcoast

Door: Clark

Blijf op de hoogte en volg

17 Januari 2014 | Australië, Sydney

Goedemiddag / morgen.

Heel veel te laat maar voor de mensen die ik nog niet heb gesproken, all the best in 2014.

Mijn laatste verhaal is inmiddels alweer een goede maand geleden. In totaal ben ik nu 10 weken in Australia. Na deze periode ben ik al goed gewend aan het Australische leventje. Jullie vragen je vast af wat ik nou het meeste mis?! Nou, dat vraag ik mezelf ook nog steeds af. Een paar opmerkelijke vergelijkingen met Nederland.

De omgang is vele malen vriendelijker dan in Nederland. Waar je ook komt, je begroet elkaar altijd d.m.v. "Hi, how are you". De eerste keer in de supermarkt toen de cassiere mij zo begroette weet ik nog dat ik het zo "raar" vond omdat zij mij toch helemaal niet kent. Naar maten de dag vordert verandert deze begroeting "Hi, how's your day going so far". Verder is de infrastructuur en public transport redelijk te vergelijken met NL. Verder is het een land van veel sporten en zorgen dat je fit bent en blijft. Je wordt hier goed mee op weg geholpen doordat veel sportfaciliteiten gratis zijn in parken. daarentegen zijn de accijnzen op alcohol weer heel hoog.

Mijn vorige verhaal eindigde in de plaats Yamba. Vanuit Yamba hebben wij onze trip vervolgt naar Byron Bay samen met nog één Nederlander en een Zweed. Byron is het meest oosterlijke plaatsje van Australië. Het staat overal bekent als de hippie town van Australia. Klopt als een bus! Inwoners die op hun blote voeten rond lopen, kleding gemaakt van hun oude gordijnen en de groene plant een warm hart toe dragen. Een hele bijzondere plaats die moeilijk te beschrijven is. De vuurtoren van Byron staat op het meest oostelijke puntje van Aussie. Rond 04:50 zie je hier de zon het eerst opkomen. Heel mooi gezicht helaas hadden we beetje bewolking op zee. 'S avonds verandert Byron in een groot feest oord. Wij waren in Byron toen de Australiërs zelf vakantie hadden waardoor het heel druk was en er ook veel Australische toeristen waren. Het laidback gevoel was er nog zeker weten maar schijnt anders nog vele malen hoger te zijn. Het hostel waar wij verbleven was net als het plaatsje zeer relaxt. Hangmatten, zitzakken en palmbomen. Het gehele hostel was openlucht behalve je slaapkamer. De tijd in Byron doorgebracht met een leuke groep die inmiddels bestond uit Duitsers, Zweedse, Nederlanders en een Australiër.

Vlakbij het plaatsje Byron Bay ligt Nimbin. Zoek het voor de grap is op op Wikipedia. Wij zijn hier naar toe gereden omdat wij hoorde van veel mensen dat het erg bijzonder zou zijn. Met dezelfde jongens waar we mee vanaf Yamba reisde plus de Australiër hebben wik een bezoek gebracht aan Nimbin. De gebouwen in de hoofdstraat zijn allemaal geschilderd in de rasta kleuren. Er is niks anders te koop dan flowerpower rommel, stickers met legalize weed enz enz. De inwoners zitten hele dagen te chille of zijn te stoned om op te staan. Klinkt allemaal onbegrijpelijk in een land waar het gebruik verboden is. Na een aantal uur hadden wij t wel weer gezien, voor de Nederlanders leek deze plek een beetje op Amsterdam maar dan onontwikkeld.

Vanaf ons verblijf in Byron en het bliksem bezoek aan Nimbin zijn Bald, Senne, Zweedse Oscar en ik weer verder gegaan naar Surfers Paradise in Gold Coast. Net voor Surfers zijn wij gestopt in Wollumbin National Park en hebben daar de Mount Warning beklommen, de twee na hoogste berg van Australië. Een hiking van 4,5 uur waarvan de laatste 400m rotsen zijn waar je jezelf een weg omhoog moeten klimmen langs een ketting. Heel erg gaaf om te doen en de moeite zeker waart als je boven van het uitzicht kan genieten, trillende benen van de klim. Langs de gehele route zijn 4 emergency helicopter points.

Vervolgens aangekomen rond 20dec. in Surfers Paradise waar het ontzettend warm was. Desondanks de naam werd hier vrij weinig gesurft, vroeger scheen hier wel heel veel gesurft te worden. De plek is in korte tijd uitgegroeid tot een toeristische locatie. Dit is goed te zien aan de vele enorme wolkenkrabbers dat vooral hotels zijn. Ik vind zelf Surfers een hele leuke plek en de combinatie van een mooie stad direct aan een mooie witte kust is heerlijk. De zaterdag in Surfers zijn we met een clubtour meegegaan, alle backpackers van alle hostels in Surfers verzamelen dan op een punt om vervolgens met ze alle de kroegen/clubs af te gaan. Leuk gezicht om mannetje of 100-150 door de straten te zien lopen van tent naar tent. Dit aantal werd na iedere kroeg minder en de walk van tent naar tent steeds ingewikkelder. Zou graag nog een paar dagen terug gaan naar Surfers..

Na een aantal dagen Surfers weer onze trip vervolgt terug naar Yamba. Toen wij Yamba verlieten 1,5 week geleden hadden wij gereserveerd om kerst daar te vieren, het hostel had namelijk leuke plannen. 2 broers runnen dit hostel en dat zijn geweldige gasten! Eenmaal terug werden we ook weer met open armen ontvangen, "the Dutchies are back home". De sfeer in dit hostel is erg goed en veel backpackers die er een keer waren geweest zijn speciaal voor kerst terug gekomen. Met kerstavond met ze alle wat gedronken. Vervolgens is mijn kerst als volgt verlopen. Eerste kerstdag moest iedereen 10uur beneden staan en de surfboards in de vans laden. Om vervolgens met alle backpackers naar het strand te gaan om te surfen, vele hadden een kerstman outfit wat resulteerde in surfende santa's. Rond het middag uur weer terug gekeerd naar het hostel waar het personeel een groot kerstdiner had bereid. Iedereen inmiddels netjes in een overhemd of jurkje verschenen bij het kerstdiner, waar we met ze alle aan hele lange tafels gegeten en gedronken hebben (zie foto's). Nadat iedereen tonnetje vol zat konden wij onze kerstoutfits weer gaan wisselen voor zwembroeken en bikini's. Er was namelijk een 100m lange slip&slide baan aangelegd op de duinen bij het strand. Jerrycans vol sop en tuinslangen die er voor zorgde dat rond de 75 jongeren heel de middag konden spelen als kleine kinderen. Na het glijden weer terug naar het hostel waar het feest los barstte. Personeel, de eigenaren en de backpackers stonden allemaal te dansen op het dak en de tafels op het terras. Een groot gezellig feest wat uiteindelijk eindigde op Yamba strand met een kampvuur. Dat was een aardig actieve 1e kerstdag, van mij mogen ze elk jaar zo zijn;). Tweede kerstdag hebben wij weer met ze alle gegeten en rustig bijgekomen van 1e kerstdag. Al met al een leuke kerstmis gehad waar ik vast en zeker elke kerst weer aan zal terug denken, waarschijnlijk met een muts op me kop i.p.v. een zwembroek aan.

Na deze kerst was het dan bijna zover NYE. Het enige wat ik heb gepland voordat ik naar Aussie ging was. Ik wil oud en nieuw in Sydney vieren. Net voordat wij naar Sydney reden moesten we nog een kerstpakket kopen en afleveren bij een bedrijf. Een kennis van Bald heeft hier een leverancier zitten en had dit aan Bald gevraagd. Lang rijden, in the middle of nowhere dit pakket afgeleverd. Geen slaapplek in de buurt te verkennen dus een nachtje doorgebracht in de achtertuin van het plaatselijke tourist information center. Tent opgezet, biertje gedronken en gratis wifi van het tourist center en lekker een avondje gratis gekampeerd. 'S ochtends voordat het tourist center open ging alles ingepakt en ervandoor gegaan. Onze reis vervolgt naar Sydney. Alle accomodaties zaten daar inmiddels vol of waren heel duur. Via Gumtree(Australische Marktplaats) een adv. gevonden van een guesthouse in een suburb van Sydney waar je in de achtertuin kon slapen. 2 tenten opgezet en vanaf de 29e tot 2 jan geslapen in een tent. Vanaf dit moment waren Bald en ik weer met ze tweeën. De dag van aankomst meteen de stad ingegaan. Super vet om de stad dan in het echt te zien. Gebouwen zoals het Opera House, de mooie plekken aan het water en natuurlijk Harbour Bridge. Beelden van tv zag je nu zelf, vond het erg indrukwekkend en mooi. ik heb lekker een uur in het gras gelegen met zicht op Opera House, Harbour Bridge en passerende boten. Na een uur was ik het nog niet zat! De tweede dag in Sydney met de ferry onder harbour bridge door gevaren en uitgestapt in North Sydney(andere kant van Harbour Bridge). In deze twee dagen veel gezien van Sydney en het is echt een aanrader. De 31e was aangebroken en af gesproken met 2 Duitsers die we hadden ontmoet in Lake Entrance. Ook nog een andere Nederlandse jongen tegen gekomen die we in Yamba hadden ontmoet en hij was ook al met een groepje, zodoende dus oud en nieuw gevierd met een leuke groep. Waar kan je dit nou beter vieren dan in "Clark Park". Een park met perfect zicht op Harbour Bridge met je eigen naam, funny! Oud en nieuw wordt hier al vanaf 's ochtends gevierd.
Iedereen hangt gezellig in de parken of in de stad, zolang je maar zicht hebt op de brug. Net voor12 uur was het dan ook ontzettend druk in het park en moest je je best doen om te blijven staan op een vierkante cm. Een stenen toilet gebouwtje was op dat moment mijn uitkomst, hier opgeklommen om het perfecte zicht vervolgens te hebben. Waarschijnlijk één keer in Sydney met oud en nieuw dus vond dat het wel mocht;). De laatste seconde werden samen met heel Sydney afgeteld om daarna de prachtige vuurwerkshow te bewonderen. Kippenvel als je daar staat aan de andere kant van de wereld en naar zo'n show staat te kijken. Vreugde dansje kon ik op dat moment niet maken want dan had ik weer onder aan het toilet gebouwtje gelegen.

De week erna verhuist naar een hostel in Surry Hills, een wijk van Sydney. Hostel ligt naast een groot park met openbare bbq's. In Sydney trekken we veel op met Mark een andere jongen uit NL en komen en gaan er andere mensen. De dagen passeerde tot het bijna de 14e was en ik dacht, wil mijn verjaardag ook wel vieren in Sydney. Jawel ook toen was ik er nog dus de 13e om 12uur 's nachts gefeest in Sydney, eerste keer verjaardag niet in NL gevierd.

Inmiddels heb ik ook al een jobinterview gehad in een jachthaven in Sydney. Via Peter de Regt van MPZ dit contact gekregen wat mij erg heeft geholpen. Op dit moment hadden ze zelf erg veel crewmembers waardoor er geen plek was. Als ik eind januari nog in Sydney ben kan ik nog een keer langs komen, de scholen/universiteiten beginnen dan weer en is er waarschijnlijk weer personeel nodig.

Het hostel waar ik nu verblijf heeft een joblist. Hier kan je je op inschrijven om vervolgens gevraagd te worden voor cash in hand jobs, zwart werken dus. Deze week 3 keer zulke klusjes gedaan. Eerste keer moesten we met 3 jongens uit het hostel grote schilderen verplaatsen van de ene opslag in een loods naar de andere. 3 uur gewerkt die morgen en $100 verdient, dat is nog is lekker zwart werken. Tweede job moest ik samen met Markus een Duitse jongen uit het hostel meubels verplaatsen in een winkel, $50 voor 2uur. De derde dag was een lange dag. Samen met Markus om half 7 opgehaald bij het hostel om naar een coffee company te gaan genaamd Mutch&Moore. Bedrijf importeert koffiebonen uit Kenia, Brasil en Ethiopië en fabriceert het vervolgens tot kant en klaren koffiebonen in zak, die vervolgens verkocht worden aan restaurants en cafés. Wij kwamen terecht in een magazijn waar nogal het een en ander verplaatst en verbouwt moest worden. Magazijn rekken moesten worden leeggehaald en vervolgens gedemonteerd worden en weer gemonteerd worden op een andere plek. Na de vele uurtjes werken voor Ben en Rene Wissekerke wist ik inmiddels wel hoe dit moest. Dat hadden ze in dit magazijn door en na een uur zat ik op de heftruck en mocht ik me gang gaan zoals het naar mijn idee het beste zou werken. Dit was voor mij wel een hele gave dag werken en uiteindelijk nog $170 + halve liter bier meegekregen en elke pauze verse koffie uit de machines gedronken. Mijn telefoon nummer achtergelaten en als er meer werk is zouden ze mij bellen.

Ik ben veel aan het zoeken naar werk , het is goed te merken dat Australië overvol zit met backpackers. Ik hoop nog vele cash in hand jobs te kunnen doen. Met het vooruitzicht om te kunnen overbruggen tot aan eind januari. Zou namelijk heel graag voor een aantal weken willen werken in de Jachthaven in Sydney.

Het is weer een lang verhaal geworden, de oplossing hiervoor is vaker wat schrijven. Ik ga het proberen maar beloof niks.

Foto's van mijn vorige verhaal zijn ook bijgevoegd.

Groetjes en jullie horen van me.

Clark

  • 17 Januari 2014 - 08:34

    Cocky:

    Lekker verhaal, Clark. Lees tussen de regels door natuurlijk wel dat je mij enorm mist.........:-) Kus

  • 17 Januari 2014 - 09:38

    Carly:

    Leuk om alles te lezen wat je hebt gedaan! Klinkt allemaal heel gaaf :). Liefs

  • 17 Januari 2014 - 12:46

    René :

    kort verhaal voor zo een lange trip met veel indrukken, ik snap het! je was er ook niet naar toe gegaan om schrijver te worden toch!, al verwoord je het erg beeldend moet ik zeggen.
    tussen de regels door leest ik dat je mij helemaal niet mist???? Clark.
    veel plezier van ,René

  • 17 Januari 2014 - 13:16

    Ronald :

    Howdie Clark,

    Leuk om de verdere details te lezen van dingen die ik al via de
    telefoon van jou gehoord heb.
    Je hebt in korte tijd toch al heel wat meegemaakt en sommige
    ervaringen zul jij inderdaad de rest van jouw leven niet vergeten.
    Hopelijk kun jij binnenkort enkele weken 'jouw werk' in Sydney
    uitvoeren en tot die tijd het spaarvarken met klussen vullen.
    Blijf ons maar verblijden (en jaloers maken) met deze leuke
    verhalen

  • 17 Januari 2014 - 16:46

    Chessarina :

    Hello Clark,

    Je doet erg veel leuke dingen zoals ik lees!

    leuk hoor! Geniet er van.

    liefs.


  • 17 Januari 2014 - 21:50

    Sandra:

    Hoi Clark,

    Vind het super fijn dat je lekker geniet!
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag.

    Liefs kusjes Sandra

  • 17 Januari 2014 - 21:54

    Savana:

    Nou volgens mij heb jij het wel naar je zin.
    Heel veel plezier en geniet ervan!
    Maak er nog wat van Clarkie.
    Liefs Savana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2014

Cambodja

21 Juni 2014

zuid Thailand

21 Mei 2014

Laos

09 Mei 2014

Thailand

24 April 2014

Laatste weken Australië

Actief sinds 05 Dec. 2013
Verslag gelezen: 968
Totaal aantal bezoekers 13156

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: